Ana içeriğe atla

GAZETECİLİK MESLEĞİ VE OKUYANLAR İÇİN TAVSİYELER




Merhabalar, severek okuduğum meslek olan, gazetecilik bölümü hakkında çok fazla soru aldım. Gazetecilik okuyan üniversite öğrencileri ve Gazetecilik okumak isteyen üniversiteye hazırlanan arkadaşlarıma tavsiye niteliğinde bir yazı ile karşınızdayım. Başlıklar altında sıralayarak bu meslek adına neler yapılması gerektiğini sizlerle paylaşacağım. 
İlk olarak bu mesleğe neden karar verdim ? sorusundan başlamak isterim. Çok fazla okuyan biriydim. İlkokulda sınıf öğretmenim okuma konusunda bir dakika tutup, ne kadar kelime okuduğumuzu ölçerdi. En düşük sınıfta benimkiydi. Ama eve geldiğimde kocaman roman kitaplarını büyük bir şevkle okurdum. Fark ettim ki, ben bana diretileni değil, sevdiğim şeyleri okuyordum. 6.Sınıftan sonra Günlük tutmaya ve yazmaya başladım. İşte o zaman yazmak bana büyük bir has verdi. Daha 6.sınıftaydım ve yazıyordum. Şiir yazıyordum. Hikaye yazıyordum. Çünkü okuduklarım hayal dünyamda farklı olgular yaratmaya başlamıştı. Lise hayatımda senaryo yazmaya başladım. Kısa film hikayeleri yazdım durdum. Bu yazılarımı gündemle harmanlayarak yazmaya başladım. Köşe yazısı, makale yazmaya başladım. Evde sayfalarca defter değişik konularla bezenmiş yazılarla dolu. İşte o zaman dedim benim yazılarımı bir çok kişi okusun. Bilgilerimi paylaşarak, karşı tarafa aktarmayı çok istedim. Ya öğretmen olacaktım yada Gazeteci...Üniversiteye hazırlanırken kendime yol seçtim. İki meslek, iki hedef koymuştum önüme ve ilk senemde üniversite de istemediğim bölüm okumamak için tercih yapmadım. Sonrasında ikinci senemde Kocaeli Üniversitesi 4 yıllık Gazetecilik bölümünü kazandım. İnanılmaz heyecanlıydım. İki hedefimden en istediğimi kazanıp başarmıştım.


GAZETECİLİK BÖLÜMÜNDE İLK DERS GÜNÜM

Ders Adı: Gazeteciliğe Giriş. Hocamız içeri girdi ve "Gazete nasıl katlanarak" okunuru öğretti. Hepiniz zaten işsiz kalacaksınız diye bizi öteledi. Hülya Avşar'ın magazin sayfalarından düşmediğini anlattı. Çıktı gitti...
İşte ben dedim ki. Bu kadar prestij sahibi olan bir bölüm vasat hocalar tarafından öğrencilere "sen işsiz kalacaksın" diyerek eğitiliyordu. Yani "soğutuluyordu." İşte bu derste hayal kırıklığına uğramayıp, ben kendimi eğitip bu işi yapacağım dedim. Yapacaktım. Ailem beni "sen işsiz kalacaksın" diyen hocam için bugünlere getirmemişti. Bu anlatmış olduğum hoca ilk derste girip bizi yerin dibine soktu ama 4.sınıftaki Ceza Hukuku Hocamda bizi çok güzel yüceltti. İşte şimdi ben neler yaptım, bu meslek adına tek tek başlıyorum sıralamaya.

İSMEK'TE DİKSİYON KURSUNA GİDİN!

Bir gazeteci ilk önce Türkçe'sini doğru telaffuz etmek zorundadır. Kelimelerin doğru telaffuzu o kadar önemli ki. Bir yazar kendini doğru ifade edebilmesi için akıcı ve düzgün konuşmak zorundadır. İsmek kursları ücretsiz ve kendinizi eğitmek adına doğru adres. Akıcı konuşuyordum ama diksiyonumun zayıf olduğunu düşündüm. Diyafram nefesini sadece uyurken yapıyordum. Ama diksiyon hocam sağ olsun bu sorunlarımı ortadan kaldırdı. Benim gibi düşünen bir diğer kişi de bir cami imamıydı. Cami imamı cemaatine daha düzgün hitap edebilmek için bu kursa katılmıştı. İşte tamda burada başladı serüvenim. Bir din adamı insanlara hitap edebilmek için bu kurstaydı. O kadar sapmış din adamı varken, kendi menfaatlerini "din" kisvesi aldı altında insanlara aşılıyorken, işte işini bilerek ve severek yapmak için çabalamak bu kadar önemli. Hepimizin derdi insanlara doğruyu anlatırken daha pürüzsüz, daha objektif, daha iyi hitap edebilmekti. Siz ne kadar bilgili olursanız olun. İki olmadık kelimeyi yan yana getirdiğinizde savaşlar çıkabilir, doğrular alt üst olabilir...
İlk başta dilimizi bilmek işte bu yüzden önemli.

YABANCI DİLİNİZİ GELİŞTİRİN!

Çok duyacaksınız. Dil öğrenin. İngilizce öğrenin. Dil öyle ha diyince öğrenilecek bir durum değil. Ben kendi dilimi öğrenmek için ilk kursumu tamamladıktan sonra İngilizce kursuna yazıldım. En büyük hataydı. Bunun yerine bir çok uygulama vardı. Sistematik olduğum için bu uygulamalara yöneldim. Çünkü kurstan bir şey öğrenemiyorsunuz. Sadece sınavları vermek adına gidip geliyorsunuz Grammer biliyorsunuz ama konuşamıyorsunuz. Bunun için tavsiyem İngilizce'yi internetten öğrenin. Daha sonrası içinde Üniversite'deyken yurt dışı programlarına katılın.

FARKLI İDEOLİJİYE SAHİP KİTAPLAR OKUYUN!

Görüşünüz hayata ne olursa olsun, zıttını okumak her zaman elinizi güçlendirecek kanıtlarla çevrilidir. Gazeteci doğruyu savunan kişidir. Objektiftir. Enformasyon aktarımı yaparken zıt düşünceleri de analiz ederek haklı noktalara değinip yazılarında, konuşmalarında ilerler. Unutmayın Gazetecinin asla bir ideolojisi yoktur.

OBJEKTİF OLMAK İÇİN ÇOK OKUYUN

Elinize geçen davaları okuyun. Kamuoyuna mal olmuş duruşmaları takip edin. Bir gazeteci, hukuku bilmek zorundadır. Hakları ve özgürlükleri savunuyorsa yaşadığı devletin, hangi hak ve hürriyete sahip ? hepsini bilmek zorundadır. Yazılarınızda yazmamanız gereken yazılar olacaktır. Söylememeniz gereken dava gerekçeleri...
Kitle İletişim Hukuku, Ceza Hukuku, Medeni Kanun, Borçlar Kanunu tüm kanunları kapsayan kitapları okumak zorundasınız.

BLOG AÇIN VE YAZMAYA BAŞLAYIN

Bir çok Gazetecilik okuyan arkadaşıma bu tavsiyeyi verdim. Blog açıp yazmak, kendinizi denemektir. İlgi duyduğunuz konu hakkında yazılar yazın. İlgi duyduğunuz alan hakkında sürekli kendinizi güncel tutup, araştırmalar yapın. İşte o zaman kendi arşivinizi kendiniz oluşturun. Dönüp eski yazılarınızı okuduğunuzda neler eksik, onları göreceksiniz. Konularınızı değiştireceksiniz. 

UZMANLAŞACAK BİR KONU SEÇEREK İLERLEYİN

Yazılarınızı "uzman" statüsüne erişecek şekilde, konu belirleyerek yazın. Mesela gezi. Gezi yazısı için bir çok gezi blogu okuyun. Gazetelerin gezi eklerini okuyun.

ARAŞTIRMALAR YAPIN

Sürekli araştırın. Aklınıza gelen kelimeyi, gündemde olan durumları, uzayı, bilimi, Mars'ı, tarihi...Sürekli araştırmak zorundasınız. Ki çok bilin ve o bilgiyi aktarabilin.

KENDİNİZİN DOKTORU OLUN VE BEYNİNİZİ KEŞFEDİN

Beyinin uçsuz bucaksız bir derya olduğunu tüm tıpçılar söyler. Beyninizi keşfedip, ne istediğinizi, öğrenin. Bunun için beyin araştırmaları yapan bir çok kişinin videosunu izleyin. Çünkü insan harika bir yapıya sahip. 

SEMİNERLERE KATILIN!

GÜNDEMİ TAKİP EDİN!

SERTİFİKALAR ALIN!

BİR GAZETECİNİN İZLEMESİ GEREKEN FİLMLERİ İZLEYİN!

MATRİX VE FIGHT CLUB FİLMLERİNİ BU YAZIDAN SONRA TEKRAR İZLEYİN!

OKUDUKLARINIZI NOT ALIN!


Evet benden şimdilik tavsiyeler bu kadar. Şimdi bu işi yapıyor musunuz diye soranlara evet yapıyorum. Burada özgürce yazıyorum ve siz okuyorsunuz. Tanımadığım kişilere bir yol gösterebiliyorum. Şuanda çalıştığım internet sitesinde içerik editörlüğü yapıyorum. Evet mesleğimi çok severek hem hobi olarak hem de iş olarak yapıyorum. Sizde yapacaksınız. Gerçekten kendinizi geliştirerek, öğrenmeyi bitirmediğiniz de bu işi yapacaksınız!



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YÜKSEK HIZLI TREN, ANKARA VE ANITKABİR GEZİSİ

Merhabalar, gezi yazılarıma bir yenisini daha ekliyorum. Tren yolculukları popülerken bu dönemde bir gezi de biz yapalım dedik. Yüksek Hızlı Tren'le Ankara yolculuğu yapmak için sabah erkenden yola koyulduk. Yaklaşık bir hafta önce PTT şubesinden Yüksek Hızlı Tren biletimizi aldık. 25 yaşına kadar biletlerde öğrenci indiriminden yararlanabiliyorsunuz. Biletleri, internetten de alabiliyorsunuz ama biz kış tarifesine geçtiği için alamadık, Pendik Tren Garı'ndan alabiliyorsunuz yada size en yakın PTT şubesinden alabiliyorsunuz. Ankara'ya günü birlik bir seyahat yaptık kız kardeşimle.Yüksek Hızlı Tren (YHT) kullanarak yaptığımız yolculuğun detaylarını ve Yüksek Hızlı Tren hakkında bilmeniz gerekenleri sizinle paylaşacağım. İlk defa Yüksek Hızlı Tren'e bindim. Anadolu Yakası'nda oturanlar için oldukça rahat olan Yüksek Hızlı Tren Kadıköy-Tavşantepe metrosunda Pendik durağından inip Yüksek Hızlı Tren(YHT) tabelalarını takip ederek aşağıya doğru bir istikametle 500 m

EN SEVDİĞİM GÖZ KALEMİ: MAC TEDDY GÖZ KALEMİ

MAC TEDDY GÖZ KALEMİ Bir ürün incelemesi postu ile karşınızdayım. Sanırım ilk makyaj ürünüm Mac Teddy Göz Kalemi. Gözlerim ela rengine sahip ve bu elalığı en güzel ortaya çıkaran göz ürünü Mac Teddy Göz kalemi. Aslında tüm göz renklerini ortaya çıkaran değişik bir aurası var. Mac Cosmetics  markasının en ünlü ürünü olan Teddy kalem değişik yansımalara sahip bakırlık ve kahvelik bulunduran kremsi bir kozmetik ürünü. Mac Teddy kalem, yapı olarak çok yumuşak. Gözlerinizin içine sürdüğünüzde kaymak gibi kayıp gidiyor diyebilirim.  RENGİ VE FORMÜLASYONU HAKKINDA Renk olarak yorumlarsam, çok koyu bir kahverengi asla beklemeyin, ışıltılı bronz, hafif kızıllık ve bakırlık barındıran bir renk diyebilirim. Mac Teddy Göz kalemini gözlerimin iç kısımlarına veya eyeliner gibi smokey bir şekilde kullanıyorum. Çok kurtarıcı bir renk olduğu için göz kapaklarımın tümüne yayarak uyguluyorum. Çünkü kremsiliği olsun, kalıcılığı olsun bu kalem göz makyajlarının ömrünü uzatabiliyor.

GÖZENEKLERE ELVEDA:BEAUTY FORMULAS

         Ve yılın ilk yazısıı ... Merhabalar nasılsınız ? 2018 sakin geçiyor gibi. O zaman güzelliğe devam. Size iki üründen bahsetmek istiyorum.            Siyah noktaları yüzünden, cilt temizliğine güvenmeyen kızlar, artık cildinizin tertemiz olmaması için hiç bir etken yok.  Watsons'lara yeni gelen bir marka olan Beauty Formulas bu derdimizi ortadan kaldırmaya bire bir.  Ankara gezimde Ankara Tren Garı'nın içindeki Watsons'tan satın almıştım ve akşamına bu maskeyi kullandım. Yaklaşık 16 Aralık'tan beri haftada 1 kere kullanıyorum. Cildimin gerçekten arındığını hissetirdi bana. Kendi titizliğimden mi yoksa takıntımdan mı bilmiyorum ama, seyahat ettiğinizde ve eve geri döndüğünüzde cildinizi aşırı kirli hissediyor musunuz? Benim cevabım maalesef ki evet... Çünkü her şehrin havası çok farklı, alışkın olduğumuz o havadan cildimizi koparıp başka bir havayla buluşturuyoruz. Mesela doğa yürüyüşleri olsun, yaz tatilleri olsun cildimin çok temiz olduğunu düşünüyorum. Fa